Vem ärver mig?

Jag har inga barn

inga föräldrar eller syskon

Ärver mina systersbarn mig automatiskt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en person avlider ska personens kvarvarande tillgångar fördelas. Tillgångarna kan fördelas på olika vis. Om personen efterlämnar ett giltigt testamente kommer tillgångarna att fördelas i enlighet med det. För att ett testamente ska vara giltigt måste det upprättats i skriftlig form. Dessutom måste handlingen undertecknas av testator och två samtidigt närvarande vittnen. Finns inget testamente fördelas tillgångarna enligt arvsordningen i Ärvdabalk (1958:637) (ÄB).

I ÄB finns tre arvsklasser. Den första arvsklassen består av arvlåtarens barn. Har den avlidne personen inga barn ärver personer i den andra arvsklassen. Den andra arvsklassen består av arvlåtarens föräldrar. Om föräldrarna inte är vid livet ärver den avlidne personens syskon. Om arvlåtaren inte heller har syskon vid livet ärver syskonets barn. Det kallas för istadarätt. I den tredje arvsklassen finns den avlidnes mor- och farföräldrar, 2:1-3 §§ (ÄB).

Sammanfattningsvis kan man säga att dina syskonbarn kommer att ärva dig om du inte upprättar ett testamente.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare