Vem ärver mig?

Hej!

Är en man min fru och mina barn är avlidna.

Närmaste släktingar är en syster och hennes två barn samt en svåger (min avlidna frus bror)

Vilka ärver mig när jag avlider.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB), den hittar du här.

De som ärver först är dina barn, 2 kap 1 § ÄB. Eftersom dina barn emellertid är avlidna och du inte uppger att de hade några barn går arvet vidare till dina föräldrar, 2 kap 2 §, första stycket ÄB. Jag tolkar dock din fråga som att dina föräldrar inte heller är i livet och det blir då din syster som ärver hela din kvarlåtenskap, 2 kap 2 §, andra stycket ÄB.

Nu tolkar jag din fråga som att du bara har en syster, men en sak som kan vara värd att observera är att om du haft andra syskon som har avlidit och har barn kvar i livet ska dessa också vara med och dela på arvet, 2 kap 2 §, andra stycket ÄB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare