Vem ärver huset och vem betalar begravningen?

Hej, Min biologiska morfar har avlidit, han hade tre biologiska barn varav ett (min mamma) är död. Han stack med en annan kvinna när barnen var små och de har bott i ett gemensamt hus, (sambos). De har aldrig fått några egna barn och vid bouppteckningen påstår hennes bror (sambon var inte där) att min morfar bott inneboende med en c/o adress. Vidare säger han att då han bekostat begravningen för 31 000 så ska den enda tillgången som finns efter min morfar gå till honom (27 000 på ett icakort). Jag har kollat med skatteverket och morfar bodde inte som inneboende c/o enligt dem. Vad är det som gäller egentligen? Kan morfars sambos bror ärva före barnen? Att han vill komma åt huset är helt klart, men måste han inte lösa ut oss isåfall? tack på förhand

Lawline svarar

Hej

Det väsentliga är vem som är ägare till huset i detta fall och när huset köptes. Säg att din morfar skulle stå som ensam ägare till huset men att huset förvärvades för gemensam användning av din morfar och hans sambo. I detta fall utgör huset samboegendom och ska i så fall på sambons begäran blir föremål för bodelning. I bodelningen ska då även bohag som har förvärvats för gemensam användning ingå. Om sambon begär bodelning, vilket skall ske senast inom ett år från din morfars bortgång, så skall den gemensamma bostaden (förutsatt att den utgör samboegendom) delas lika mellan din morfars dödsbo och sambon.

Skulle det vara så att det är sambon som står som ägare till huset har dock inte dödsboet någon rätt att begära bodelning, även om huset i och för sig skulle utgöra samboegendom (förvärvad för gemensamt bruk).

Så för att besvara din fråga måste vi först veta vem det är som äger huset. Vem som äger huset finns angivet i fastighetsregistret som tillhandahålls av Lantmäteriet.

Skulle det vara såsom sambons bror påstår, att den enda kvarlåtenskap som finns efter din morfar är de 27 000 kr som finns på hans Icakonto så skall dessa medel oavkortat gå till att betala begravningskostnaden. Kostnad för begravning står den avlidne, genom dödsboet, själv för och denna kostnad är en prioriterad fordran i dödsboet, d.v.s. den går före alla andra eventuella obetalda skulder/kostnader. Det innebär alltså inte att sambons bror ärver pengar efter din morfar. Din morfars sambos bror har ingen arvsrätt efter din morfar, under förutsättning att din morfar inte har skrivit något testamente som föreskriver att han ska ärva all eller viss egendom. Inte heller din morfars sambo har någon arvsrätt efter din morfar i avsaknaden av ett giltigt testamente.

Vi behöver som sagt mer information för att kunna ge ett exaktare svar i den här frågan. Ring gärna våra telefonrådgivare när du har tagit reda på de här uppgifterna för att få ett klarare svar i frågan.

Victor SundhRådgivare