Vem ärver först, efterlevande maken eller de gemensamma barnen?

Bodelning inom äktenskap.

Hej min fru äger fastigheten och är ensam låntagare. Vi vill nu göra en bodelning men tänker fortsätta leva tillsammans.

Fråga: Ärver hon min andel ensam om jag dör först och vise versa eller kommer barnen att ärva direkt?

Vi har tre gemensamma utflugna barn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i Ärvdabalken, den hittar du här.

Eftersom du skriver att du och din fru tänker fortsätta leva med varandra antar jag att ni också kommer att fortsätta vara gifta med varandra.

Om du och din fru fortfarande är gifta och endast har gemensamma barn då du går bort så kommer din fru att ärva ”din andel”, dvs. all din kvarlåtenskap. (Kvarlåtenskap = all den egendom du har då du går bort.) Om din fru skulle gå bort först blir det istället du som ärver all hennes kvarlåtenskap. Det framgår av Ärvdabalkens 3 kap. 1§ 1 stycket.

Din fru ärver kvarlåtenskapen efter dig med fri förfoganderätt, inte med full äganderätt. Det innebär att hon kan göra vad hon vill med egendomen under hennes livstid, men hon kan inte testamentera bort den eller liknande till någon annan än era barn. Detsamma gäller för dig om du skulle ärva din frus kvarlåtenskap.

Era barn får ut arvet efter den först avlidne föräldern när även den andre föräldern gått bort. Barnen får alltså ut arvet efter både dig och din fru samtidigt. Det framgår av Ärvdabalkens 3 kap. 2§ 1 stycket.

Hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har fler frågor angående din frus eller dina barns arvsrätt är du välkommen att vända dig till Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare