Vem ärver enskild egendom om inte testamente finns

Ja är en gift kvinna utan barn. Min make har 4 barn och 2 barnbarn. Vi bor i en villa som är en enskild egendom på mig. Vad händer med huset om jag dör ? Och inget testamente finns skrivet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fördelning av egendom vid äktenskapets upplösning:

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning enligt 9 kap 1 § äktenskapsbalken(ÄktB). Äktenskap upplöses genom den ena makens död eller genom äktenskapsskillnad, 1 kap 5 § ÄktB. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap 1 § ÄktB. Alltså ska inte enskild egendom ingå. En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom enligt 7 kap 1 § ÄktB. I 7 kap 2 § ÄktB kan vi se vad som är enskild egendom. Makar eller blivande makar kan t.ex. göra egendom enskild genom äktenskapsförord enligt 7 kap 3 § ÄktB.

Däremot finns en bestämmelse om att den gemensamma bostaden kan tillfalla den make/maka som bäst behöver bostaden, 11 kap 8 § ÄktB. Enligt tredje stycket gäller den här förmånen endast för den efterlevande maken om äktenskapet upphör pga. att ena maken dör. Alltså gäller inte övertaganderätten för arvingar till den döda maken.

Ett undantag från denna regel om övertaganderätt är om bostaden är att se som enskild egendom enligt villkor i gåva, arv eller testamente enligt 7 kap 2 § första stycket pt 2-4. Har villan blivit enskild egendom genom äktenskapsförord gäller alltså inte undantagen och således kan din efterlevande make ha rätt att ta över bostaden och få den avräknad på sin lott i bodelningen.

Fördelning av arv:

När kvarlåtenskapen efter dig ska fördelas genom arv så spelar det ingen roll att egendom är enskild. Enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken(ÄB) ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken om arvlåtaren var gift. Eventuella särkullbarn har rätt att få sin arvslott direkt, men eftersom att du inte har några barn blir inte detta aktuellt.

När den efterlevande make dör har dina arvingar rätt till efterarv. Efterarvet ska utgöra samma andel i den totala kvarlåtenskapen efter din makes död som hans arv från dig utgjorde i den totala egendomsmassa som han hade kvar när bodelning och arvsskifte gjordes efter din död. Efterarvet går tillbaka till dina arvingar ur första eller andra arvsklassen. Alltså 2 kap 1 och 2 §§ ÄB. Första arvsklassen är bröstarvingar(barn, barnbarn osv) och andra arvsklassen är den avlidnes föräldrar. Är föräldrarna bortgångna ärver istället deras eventuella barn, dvs. den avlidnes syskon och halvsyskon.

Efterlevande make ärver med andra ord även enskild egendom med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att egendomen går tillbaka till den avlidne makens arvingar efter bådas bortgång. Värt att notera är att fri förfoganderätt innebär att din efterlevande make får sälja eller överlåta villan på ett eller annat sätt. Däremot får han inte testamentera bort egendom eller genom gåva minska värdet avsevärt. Om make inte ska få rätt att ärva enskild egendom måste detta framgå av ett testamente.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare