Vem ärver enskild egendom?

Min make och jag, vi är gifta, äger en villa som vi har köpt tillsammans, Varje år får vi båda ett kuvert från Skatteverket med taxeringsuppgift. Vi har också en sommarstuga, som min make har ärvt. Varje år får han uppgift från Skatteverket om taxeringsvärde. Jag får dock inget brev. Betyder detta att han äger stugan som enskild egendom? Betyder det att om han dör så ärver jag inte stugan , utan den går direkt till våra gemensamma barn? Inga särkullsbarn finns.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Troligtvis är det som så att ni båda står som lagfartsägare till villan ni köpt tillsammans, medan din man ensam är lagfartsägare till stugan han ärvt och det är därför som endast han får uppgifter från skatteverket. Det behöver alltså inte betyda att sommarstugan är din makes enskilda egendom.

Enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken skall kvarlåtenskapen, om arvlåtaren var gift, tillfalla den efterlevande maken. De gemensamma barnen får alltså vänta på arvet efter första föräldern tills även den andra föräldern dör. Om då arvlåtaren endast efterlämnar make och gemensamma barn, kommer den efterlevande maken i arv även erhålla den avlidnes enskilda egendom eftersom efterlevande make ärver framför gemensamma barn, såvida det inte finns ett testamente som förordnar annat.

Hanna SkoglundRådgivare