Vem ärver enligt lag?

Jag och min bror äger två dödsbon efter våra avlidna föräldrar. I dödsbona ingår ett torp. både vår mor och far ägde tillsammans torpet, de dog olika tidpunkter därför är det två dödsbon De avled 1987 och 1988. Det finnes två bostadshus på torpet. När någon av oss avlider vem i första hand ärver oss. Min bror är änkling och har ett barn Jag är gift och min man lever, vi har två barn tillsammans.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag antar att arvskiftet efter era föräldrar (åtminstone gällande torpet) av någon anledning inte är gjort än eftersom du skriver att ni båda är dödsbodelägare efter föräldrarna. Vad som händer om någon av er dör är att den dödes dödsbo träder istället för personen; det är alltså dödsbodelägarna efter den döde som exempelvis måste skriva under arvskiftet efter föräldrarna. Om det är så att det du menar helt enkelt är att ni har ärvt torpet och arvskiftet är klart, kan du bortse från vad jag skrev ovan; i så fall menar du troligen att ni äger torpet till hälften var.

I varje fall är det så att om inget testamente finns, skall ju bröstarvingarna dela lika på egendomen. Bröstarvingar är i första hand en persons barn, i andra hand - om barnet är dött - barnets barn. (Se Ärvdabalkens 2 kap. 1 §, https://lagen.nu/1958:637#K3) När det gäller arvet efter er, kommer alltså din brors barn att ärva kvarlåtenskapen efter honom, om det inte är så att hans före detta fru hade barn tillsammans med någon annan än honom, i vilket fall dessa kan ha rätt till en del av egendomen i efterarv. (Se Ärvdabalken 3 kap. 1-2 §§) Hur egendomen faktiskt delas upp bestäms av arvingarna, men värdet delas i stort sett upp lika för varje bröstarvinge (är ett barn dött, tillfaller dess andel barnets barn). Detsamma gäller i ditt fall, men om din make fortfarande levde när du avled skulle han istället ärva samtlig egendom (Se Ärvdabalkens 3 kap. 1 §, återigen förutsatt att inget testamente finns). Den skulle naturligtvis sedan gå vidare till era barn vid hans död, så länge han inte testamenterade bort den eller dylikt.

Kort sagt: Din brors barn kommer att ärva all hans egendom så länge den har var gift med inte hade några separata barn, som i så fall har rätt till en andel av egendomen. I ditt fall kommer i första hand din make att ärva allt, varefter det går vidare till era barn. Om han skulle avlida innan dig, skulle egendomen förstås gå direkt till dina barn då du avled.

Om ni vill styra vart själva torpet skall gå, kan det vara en god idé att skriva ett testamente! Ni får då naturligtvis testamentera respektive andel av torpet separat.

Om det är något mer ni undrar är det naturligtvis bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare