Vem ärver efter att maken till en avliden person går bort?

Min bror gick bort 2011, var gift men inga barn. Frun är sjuklig och vill att en syskonbarn skall ärva henne vid hennes bortgång.

Min fråga är, ärver vi syskon efter vår bror när båda är borta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag hänvisa till ärvdabalken som du finner https://lagen.nu/1958:637 och som jag kommer att förkorta ÄB. I ÄB finns arvsordningen, alltså vem som ärver och i vilken ordning.

Arvsordningen finns främst i 2 kap. ÄB, men även i 3 kap. 2 § ÄB.

I Sverige är ordningen såhär:

- Först ärver maken (3 kap. 1 § ÄB).
- Därefter ärver barnen.
- Är ens barn döda ärver barnbarnen.
- Har man inga barn eller barnbarn så ärver föräldrarna.
- Är ens föräldrar döda och personen som dött inte har några barn eller barnbarn så ärver syskonen.
- Om ingen som listats upp ovan lever så ärver en morföräldrarna och farföräldrarna.

I ert fall har din bror alltså dött och frun ärvde allt. Vad som händer när hon dör är att hälften av arvet hon lämnar efter sig kommer att behandlas som din brors arv (enligt 3 kap. 2 § ÄB).

Det betyder att man börjar om i listan jag skrev ovan. Din bror hade inga barn, därefter ser man om han hade några barnbarn sen föräldrar och därefter kommer ni syskon ärva hälften av arvet hon lämnar.

Detta arv kan hon inte bestämma över genom testamente utan det kommer att tillfalla er. Sin del av arvet kan hon däremot bestämma, genom ett testamente, ska tillfalla ett syskonbarn (eller alla om hon vill).

Beroende på om din bror har sina föräldrar eller eventuellt barnbarn kvar i livet kommer dessa ärva före er syskon. Finns inga sådana är det ni som står i tur i arvordningen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare