Vem ärver det en själv ärvt genom testamente från sin make?

Min man och jag har ett gemensamt barn och varsitt särkullbarn. Vi har äktenskapsförord och testamente, där jag, vårt gemensamma barn och hans dotter från tidigare äktenskap ärver en tredjedel var av hans kvarlåtenskap. Vad händer när jag dör om jag redan ärvt min man? Ärver min son från tidigare äktenskap någon del av det jag ärvt av min man eller är det vår gemensamma son och hans dotter från tidigare äktenskap som ärver efter mig den del jag ärvt av min man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din man gått bort ska hans kvarlåtenskap fördelas lika mellan dig, ert gemensamma barn och hans dotter i enlighet med testamentet. Testamentslotterna får ni med full äganderätt, vilket betyder att egendomen i fråga nu helt är er egen och ni får göra precis vad ni vill med den.

När du i din tur gått bort ska kvarlåtenskapen efter dig fördelas mellan dina arvingar. Det du har ärvt från din man ingår i kvarlåtenskapen och är precis lika mycket din egendom som din övriga egendom. Enligt den legala arvsordningen är det därmed dina två barn (sonen från ditt tidigare äktenskap och er gemensamma som) som har rätt att ärva efter dig. De ska tilldelas lika delar av kvarlåtenskapen. (Ärvdabalken 2 kap. 1 §) Din mans dotter har ingen arvsrätt efter dig, det saknar betydelse att en viss del av din kvarlåtenskap är arv från hennes far.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare