Vem ärver den avlidnes grupplivförsäkring?

Nära familjemedlem gick nyss bort vem ärver den bortgångnes grupplivförsäkring då denne inte har mer än två nära anhöriga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från att grupplivförsäkringen faller ut med ett engångsbelopp.

För att reda ut vem som kommer ärva den bortgångnes grupplivförsäkring måste du kolla upp om det finns ett så kallat förmånstagarförordnande på försäkringen eller inte. I regel kan nämligen den försäkrade fritt välja vem som får det belopp som betalas ut från försäkringen (så kallade förmånstagare). Vem eller vilka som ska vara förmånstagare anger den försäkrade i ett förmånstagarförordnande.

Om den bortgångne familjemedlemmen har angett vem eller vilka som ska vara förmånstagare kommer försäkringsbeloppet tillfalla dessa personer och pengarna kommer således inte ingå i dödsboets behållning. Det är vanligt att förmånstagare är make eller sambo, följt av arvingar.

Om det däremot inte finns något förmånstagarförordnande kommer försäkringsbeloppet betalas ut till dödsboet och ingå i dess behållning.

Att den bortgångne bara har två nära anhöriga har ingen betydelse i detta hänseende.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare