Vem ärver?

Hej! Jag är skild sedan ca 2 år, vi har en gemensam son som är 5 år och är skriven och boende hos mig till den största delen av tiden. Jag skulle vilja göra min egendom (banktillgodohavande osv) från nu och i framtiden till enskild egendom till förmån för min son om jag skulle dö i förtid. Jag vill inte att hans mamma ska ärva något utan enbart min son.

Kan ni hjälpa mig med att upprätta ett enkelt testamente rörande just detta?

Tack på förhand

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som reglerar kvarlåtenskap finns i ärvdabalken (ÄB). I föräldrabalken(FB) finns det regler om omyndigas egendom och i äktenskapsbalken (ÄktB) finns det regler om enskild egendom.

Enligt 2 kap. 1 § ÄB så är din närmsta arvinge på grund av skyloskap din son och det är därför han som kommer ärva dig om du dör. Eftersom du och hans mamma inte är gifta kommer hon inte ärva någonting från dig. Så länge er son är under 18 år är han omyndig och får som utgångspunkt inte själv råda över sig egendom, enligt 9 kap. 1 § FB. Det går dock att i testamente förordna om att en omyndig persons ska få råda över tillgångar som denne ärvt.

Skulle du avlida medan din son är omyndig så kommer det vara hans andra vårdnadshavare som blir hans förmyndare, men då ensam, och därmed denne som förvaltar hans egendom, enligt 10 kap. 2 § och 12 kap. 1 § FB. Detta måste göras på ett ansvarigt sätt och förmyndaren får inte använda din sons, eventuella egendom, för sig själv.

Enskild egendom är ett begrepp som används i äktenskap och innebär att någonting inte är giftorättsgods och därmed inte ingår i en bodelning vid en eventuell skilsmässa, enligt 7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB. Genom testamente är det möjligt att villkora att egendom en person får ska vara enskild egendom i ett framtida äktenskap, enligt 7 kap. 1 § ÄktB.

Din son kommer således att ärva dig om du skulle avlida och ditt ex har ingen rätt till din kvarlåtenskap. Om du vill kan du dock genom testamente villkora att pengarna ska vara hans enskilda egendom och då inte ingå i en bodelning om han gifter sig och sedan skiljer sig.

Om du vill ha hjälp att upprätta ett testamente kan du få det här men som sagt ärver din son dig utan att du upprättar något sådant.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare