FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/08/2017

Vem ansvarar för hämtning/lämning av barn vid umgänge

Hej! Det är så att jag har ensam vårdnad på min son på 6 år och sen i november förra året har han börjat träffa sin bio pappa och är där varannan helg. Han hade innan det flyttat från eskilstuna till hälleforsnäs så ca 30 mins resa. Allt gick jättebra i början, han och hans sambo hämtade på fredagen och lämnade på söndagen men för 3 månader sen så sa han att eftersom vi hämtar på fredagar så får ni hämta han på söndagarna. Jag tycker att det är han som ska sköta det då jag ordnar hela veckorna med hämtning och lämning och har skötit allt med sonen själv i mer en 5 års tid. Men jag undrar är det bara för mig att acceptera detta eller finns det nått som säger att det är hans ansvar? Kan tilägga att han inte lägger ut några egna bensinkostnader heller då han jobbar i stan och nu har firmabil så det är jag som får betala för att hämta.

Mvh/ Malin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kostnader för umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med regleras i 6 kap 15 b § Föräldrabalken(FB). Det primära ansvaret ligger på den förälder som barnet ska umgås med, dvs barnets far i det här fallet då han är umgängesförälder. Däremot ska även boendeföräldern bidra till kostnaderna i den utsträckning det är skäligt. Är avståndet över 10 mil och är det kostnader av betydelse säger praxis att boendeförälder ska ta del av kostnader för umgänget med hänsyn till boendeförälderns ekonomi och omständigheter i övrigt.

Dock kan ska vi ha i åtanke att det, enligt 6 kap 15 § andra stycket FB, är barnens båda föräldrars gemensamma ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses. Så under speciella omständigheter kanske en domstol skulle kunna anse att boendeföräldern ska ansvara för hämtning/lämning om den speciella situationen kräver det.

Men som sagt så är det primärt umgängesförälder och således i det här fallet barnets pappa som står för kostnaderna för umgänget och således har ansvaret för hämtning lämning.

Hoppas du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare