Vem ansvarar för felaktigt monterad inglasning på balkong till bostadsrätt

Hejsan!

Jag har en bostad och 2016.04 frågat efter tillstånd av inglasning för balkongen i från bostadsföreningens styrelse.

Föreningens ordförande har sagt att det inte behövs något men jag bad om att få det ändå eftersom jag vill inte köpa något inglasning och att den monteras fel och därefter blir jag skyldig. Jag tog med mig min kontrakt och visade det. Bostadsföreningens ordförande skrev ett godkännande tillstånd med enbart texten "inglasning av balkong", beviljas, datum, vilken företag som gör det och dennes underskrift.

Nu gör föreningen fasad byte och det visar sig att montering av inglasning är på balkongfäste vilket inte får vara och jag som bostadsägare får stå för all kosynad av demontering och eventuell ny lösning av att sätt upp min inglasning. Notera att jag har aldrig själv gjort något i balkongen utan anlitat en företag.

Får jag inte någon kompensation för detta av min förening?

När man skriver på en tillstånd beviljas bör det inte betyda något?

Föreningen säger att eftersom det inte står i tillståndet att inglasning får fästas på balkong fästen/räcket så är det på egen bekostnad.

Tacksam för all hjälp

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Frågan

Som jag förstår din fråga så vill du veta vem som bär ansvaret för att din inglasning blivit monterad på ett sätt som föreningen nu inte godkänner. Och därmed också vem som ska stå kostnaden för demontering och eventuell montering av ny inglasning.

Bakgrund

Du har i din fråga beskrivit att föreningen genom sin styrelseordförande godkänt uppförande av inglasningen. Det innebär att du fått tillstånd från föreningen att sätta upp inglasningen men inte på vilket sätt som helst. Du måste när du sätter upp inglasningen följa gällande byggstandard avseende alla förändringar oavsett om den kräver att du inhämtar föreningens tillstånd eller ej.

Vidare har du i din fråga angett att du anlitat ett företag för att utföra monteringen av inglasningen. Ett företag som åtar sig ett uppdrag av detta slag borde veta hur inglasningen ska monteras vilket i så fall innebär att de gjort fel och att du kan kräva ersättning från företaget.

Om det skulle vara så att inglasningen är monterad i enlighet med gällande byggstandard så kan du kräva att föreningen återställer din inglasning efter fasadbytet.

Detta innebär alltså

1.Om inglasningen är monterad på korrekt sätt enligt gällande byggstandard så kan du kräva att föreningen återställer din inglasning eller,
2.Om inglasningen inte är monterad på korrekt sätt enligt gällande byggstandard så kan du kräva företaget som utförde monteringen på ersättning.

Oaktat vilket av alternativen som är tillämpligt i ditt fall så är det inte säkert att motparten erkänner det som de är skyldiga till och i detta fall kommer du behöva kontakta en jurist som hjälper dig med ärendet vidare.

Handlingsplan

1.Be föreningen specificera skriftligen vad i monteringen av inglasningen som är felaktigt utfört.
2.Ta med detta skriftliga underlag till företaget som utfört monteringen
3.Om detta inte leder till en lösning ta kontakt med en jurist som hjälper dig vidare.

Vänligen,

Robert LindströmRådgivare