FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/11/2015

Vem anses som närmast anhörig

Hej!

Har en liten fråga gällande närmsta anhörig och ingifta "barn".

Det är så att min moster var gift med en man, och han hade fyra barn sedan ett tidigare äktenskap, vuxna barn, så min moster var aldrig någon mor till dem, om det nu spelar någon roll.

Och ja, min fråga är helt enkelt vem hennes närmsta anhöriga är, då maken är avliden sedan ett par år, hennes föräldrar är avlidna, men en kusin finns fortfarande i livet.

/Mvh X. X.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagens mening finns det ingen definition av "närmast anhörig". Det är alltså inte juridiskt reglerat vem som ska anses som någons närmaste anhörig. Jag kan alltså inte i nuläget besvara din fråga.

Om du har vidare frågor som rör din moster får du gärna utveckla din fråga så ska jag besvara den så gott jag kan.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare