FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal19/02/2015

Vem äger fastigheten

Hej!

Jag och min sambo bor just nu i en hyreslägenhet men har planerat att köpa ett nybyggt hus, det är fortfarande inte färdigbyggt. Nu har min sambo mycket mer pengar än jag så eftersom vi var tvungna att skriva på ett köpekontrakt för drygt ett år sedan och vi inte visste vad som kunde hända på det året är det bara han som står på kontraktet. Nu vill vi äga halva huset var och sedan kommer jag skriva på ett låneavtal till honom eftersom han kommer lägga in mer kontantinsats än mig. Så min fråga är om det kommer att räknas som att vi äger halva huset var trots att det bara är han som står på köpekontraktet? Jag har ett barn så om jag skulle dö vill jag att hon ska ärva min del av huset. Vi planerar att stå på köpebrevet och lagfarten båda två.

Med vänlig hälsning

/Maria

Lawline svarar

Hej

Köpebrevet anger ju typiskt att undertecknad Säljare A härmed försäljer till Köpare B och C (du och din sambo) Fastigheten X för en överenskommen summa Y:a. Du blir ju därmed angiven som köpare om ni båda har tänkt att stå på köpebrevet. Köpebrevet är den s.k. fångeshandlingen, vilken reglerar äganderättens övergång och därefter ska ni båda, som du själv anger ovan, stå på lagfarten och därmed anges i fastighetsregistret.

Victor SundhRådgivare