FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/07/2017

Vem äger bilen

Jag köpte en bil tillsammans med min särbo men bilen står på honom, vad händer om vi separerar? Bör vi skriva ett avtal och hur ska det isf se ut?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om ni separerar är det bilens rättsliga ägare som har rätt till den. Att bilen ”står” på honom innebär att det i transportstyrelsens fordonsregister finns en så kallad presumtion om att det är din sambo som är ägare till bilen. Eftersom det inte sker någon mer omfattande prövning vid inskrivningen är det således inte rättsligt prövat, utan enbart förutsatt.

Om ni separerar så förutsätts bilen således vara hans, men det är inte slutligt prövat förens en domstol tittar på det. Där får ni då båda bevisa vad ni gått in med i bilköpet och du får presentera att det inte var att se som en gåva till honom.

Ni kan, som du skriver, skriva ett avtal som reglerar bilens ägarförhållanden.

Att skriva själva avtalet om fattas inte av vår gratisrådgivning, men våra jurister kan såklart hjälpa er med detta. Ni kommer i kontakt med dem på www.lawline.se/boka.

Eftersom bilar inte ingår i samboegendom, gäller det som står ovan även om ni flyttar ihop senare och blir sambos.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare