Växelvis boende - i barnets intresse

Jag undrar om jag har möjlighet att få växelvis boende med min dotter? Hon är fyra år idag och har hittills bott hos sin mamma på heltid. Jag har haft umgänge med min dotter ca 1 helg i månaden hittills. Det 2 senaste åren har jag bott i Helsingborg. Min dotter bor i Luleå och jag undrar om jag har möjlighet att få växelvis boende med min dotter om jag flyttar tillbaka till Luleå. Hennes mamma vägrar detta. Vad har jag för möjlighet att vinna en rättslig process om växelvis boende? Och vad kan det kosta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Reglerna i föräldrabalken styr barnets boende och vårdnadshavarnas inbördes förhållande till varandra. Det framgår inte hur vårdnadssituationen ser ut för dig, har ni delad vårdnad eller har mamman ensam vårdnad?

I den mån ensam vårdnad föreligger har vårdnadshavaren ensam rätten att besluta om barnets boende. Även om barnets behov av en nära kontakt med båda föräldrar ska premieras. 6 kap. 2a §, 6 kap. 11, 14a §§ föräldrabalken.

I den mån ni har gemensam vårdnad ansvarar ni båda för frågor om barnets boende, om du skulle flytta tillbaka till Luleå talar mycket för att det bästa för er dotter är, i hänsyn till att barnet ska kunna ha en nära relation med båda föräldrar, växelvis boende. Detta är dock upp till domstolens bedömning.

Om mamman har ensam vårdnad krävs en ändring till gemensam vårdnad om mamman inte samtycker till växelvis boende. Du har rätt att ansöka om detta hos domstolen enligt 6 kap. 5 § föräldrabalken. Enligt andra stycket ska det särskilt läggas vikt vid föräldrarnas samarbetsförmåga, detta ska dock vägas mot barnets behov och rätt till en relation med båda föräldrar. 6 kap. 2a § föräldrabalken. Barnets bästa är alltid centralt gällande frågor om boende, vårdnad och umgänge.

Det är svårt att ge en kostnadsanalys, många byråer ger dock inledande gratis rådgivning och kan även ge uppskattning om hur mycket ett visst ärende kan kosta. Vill du ha rådgivning hur du ska fortsätta i ditt ärende vill jag rekommendera Lawlines samarbetspartner Familjens jurist som är specialiserad på familjerätt och finns i ett stort antal orter i Sverige.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare