FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/04/2017

Vassa föremål på flygplan

Får man ta med en machete på flyget från Zambia till Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Du får inte ha en machetekniv i handbagaget ombord på ett flygplan. Olika regler gäller i olika länder och olika flygbolag för vilka typer av knivar som är tillåtet att ha med i incheckat bagage. Knivar som har blad över 6 cm får enligt Transportstyrelsens föreskrifter tas med i incheckat bagage. Jag kan emellertid inte med säkerhet säga vad som gäller i ditt fall, utan jag rekommenderar dig att kontakta Transportstyrelsen samt ditt flygbolag.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare