Varumärkesintrång i efternamn

Någon gång på 60 talet tog jag efternamnet Ingenius och fick patent på det. Nu lanserar Bosch en dammsugare med namnet Ingenius. Har man rätt att göra så??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det finns två möjliga vägar att hävda skydd här. Det första är om ni har registrerat varumärket i den varuklassen det handlar om, dammsugare, och har betalat avgifter samt använt namnet löpande sen 60-talet. Jag antar att så inte är fallet och kommer därför att rikta in mitt svar på den andra möjligheten att få skydd för sitt efternamn.

Jag vill gärna hänvisa till ett mycket utförligt svar på en liknande fråga som du hittar här http://lawline.se/answers/15698.

En kort sammanfattning av svaret där är att man enligt 20 § Namnlagen kan få skydd för egenartade efternamn. Det är fem krav som ska vara uppfyllda:

1) Egenartat efternamn. Min åsikt är att det är uppfyllt i ert fall.
2) Obehörigen. Såvida ni inte lämnat samtycke till användning är även detta uppfyllt.
3) Förväxlingsbart. Eftersom Bosch använder precis samma namn råder förväxlingsbarhet!
4) Näringsverksamhet. Bosch tillämpar namnet på sina dammsugare vilka säljs inom ramen för näringsverksamhet.
5) Nackdel för namninnehavaren. Det här är det svåraste att visa, att ni som namninnehavare lider skada på grund av Bosch's användning av Ingenius. Det måste inte vara en ekonomisk skada utan även ideella skador kan omfattas. Det räcker inte att vilja vara ensam om namnet.

Om ni kan formulera en nackdel eller skada som ni lidit finns det möjligheter att rent juridiskt få ersättning och/eller kräva att de slutar använda namnet. Eftersom det är en stor aktör som använder namnet rekommenderar jag dig att vända dig till en jurist eller advokat för vidare vägledning om du vill ta fallet vidare.

Hoppas att du fick lite mer klarhet i frågan. Relevant lag hittar du https://lagen.nu/1982:670.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare