FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/07/2014

Varm hyreslägenhet

Hej!

Min fråga är om jag kan kräva ersättning i någon form av hyresvärden då hyresrätten i ett av sovrummen under dessa varma dagar har en temperatur på 29 grader under sena eftermiddagen?

Häls.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Enligt miljöbalken (MB) 9 kap. 9§ ska lokaler och bostäder brukas på ett sådant sätt att ohälsa hos människor inte uppstår och det är ägaren till egendomen som är ansvarig för att detta följs. Din hyresvärd har således ett ansvar för att din bostad kan användas utan att du drabbas av ohälsa genom att bo i den.

En riktlinje för värmenivån i en hyreslägenhet under sommaren är 26 grader under en längre period och omkring 28 grader under en kortare period enligt Folkhälsomyndigheten. (se http://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/12940/temperatur-inomhus.pdf )

Du bör i första hand vända dig till din hyresvärd och be att denne utför en åtgärd för att sänka temperaturen. Går inte värden med på detta kan du vända dig till kommunens miljökontor och be dem utföra mätningar av temperaturen. Om mätningarna visar att värmen här så hög att den kan klassas som en olägenhet, har du rätt att kräva åtgärder från hyresvärden.

Jag kan tyvärr inte uttala mig om du har rätt till någon form av ersättning för dessa höga temperaturer då de ligger nära gränsvärdena men du bör kontakta hyresvärden för att få till någon åtgärd som sänker temperaturen i lägenheten

Länk till miljöbalken har du https://lagen.nu/1998:808

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare