FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/01/2018

Varför skulle man visa leg vid köp av trisslott när vi är över 25?

Hej.

Var på wyllis och köpte en triss lott. Hade min flick med mig som är öite yngre än mig men är över 25. På disken ser jag att det står " för köp av cigg och spel, var god visa legitimation om du är under 25" men ändå kräver personalen att vi ska visa ID. När jag säger att vi båda är över 18 säger hon att det finns ändå misstanke för brott. Jag är 30 o min flickvän är 27. Varför skulle man visa leg då? Det är stor skillnad på en 18 åring och en 27 åring utseendemässigt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lotterilagen 35 § får den som anordnar lotteri eller är ombud inte låta någon som är under 18 år delta i lotteriet. Detta omfattar försäljning av trisslotter. Det är anordnarens/ombudets skyldighet och ansvar att försäkra sig om att denna regel följs. Om personalen misstänker att personen är under 18 år eller att trisslotten ska överlämnas till någon som inte har fyllt 18 år och personen/personerna inte kan bevisa sin ålder kan personalen alltid neka köpet.

25-årsskyltens syfte brukar vara att personer under 25 år automatiskt visar sin legitimation utan att personalen behöver be om det. Personer över 25 år brukar man oftast kunna se har åldern inne, men är personalen är osäker på ålder kan den alltså be om att ni visar legitimation båda två. Om ni då inte bevisar er ålder genom att visa legitimation, kan personalen neka köpet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare