FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt22/03/2018

Hur kan jag få kvarskatt?

Hur det kan vara möjligt att man ska tillbaka pengar till Skattemyndigheten? Om har jobbat i hela året och betalat skatt så, när det kom deklarationen står det att man ska betala igen. Jag förstår inte själv idean och vilka lager ska man använda? Jag hoppas att ni ska svara till mig min fråga så fort ni hinner.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudparten om regleringen kring skattefrågor finns i Inkomstskattelagen (IL). Inledningsvis konstateras det i 1 kap. 3 § IL att fysiska personer ska betala kommunal inkomstskatt och statlig inkomstskatt på sina inkomster i de olika inkomstslagen (tjänst, näringsverksamhet och kapital). Eftersom du skriver att du har arbetat kommer jag att utgå från att din inkomst är i inkomstslaget tjänst vilket är det vanligaste inkomstslaget, där exempelvis inkomster från bland annat anställning ingår (10 kap. 1 § 2 st. 1 pt)

I 65 kap. IL finns regler om beräkning av statlig och kommunal inkomstskatt. Den kommunala inkomstskatten är en viss procentsats (snittet 2018 är 32,12%) på din beskattningsbara förvärvsinkomst, som skiljer sig åt beroende på vilken kommun då bor i (65 kap. 3 § IL).

Om din inkomst uppgår till en viss summa under ett beskattningsår kan du även få betala statlig inkomstskatt. Enligt 65 kap. 5 § IL ska statlig inkomstskatt betalas med 20 % på den del av din beskattningsbara förvärvsinkomst som överstiger 438 900 kr, om din inkomst överstiger denna summa. Fortsättningsvis ska eventuella inkomster du har fått som överstiger 638 500 kr beskattas med 25%, utöver kommunalskatten.

Om du har fått betala tillbaka på skatten beror det troligtvis på att din arbetsgivare har dragit för lite skatt på din lön av någon anledning. Jag skulle ge dig rådet att prata med hen och höra hur ni kan lösa situationen så det inte blir likadant nästa år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Anna RunelövRådgivare