Varför blev inte bröstarvinge kallad till bouppteckning?

Har funderat lite på varför mina barns pappa inte blev kallad till bouppteckning när hans far gick bort

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Samtliga delägare i ett dödsbo ska kallas till bouppteckningen, 20 kap. 2 § ärvdabalken. Han har i egenskap av bröstarvinge alltså rätt få en kallelse och närvara vid bouppteckningen. Om han inte var där ska iallafall skatteverket få en ett bifogat bevis på att han har blivit kallad i rätt tid, 20 kap. 3 § 2 stycket ärvdabalken. Registrering får nämligen inte ske ifall han inte blev kallad på rätt sätt, 20 kap. 9 § 3 stycket ärvdabalken.

Det han kan göra är att kolla i bouppteckningsdokumenten ifall han står med som bröstarvinge och om det finns något bevis bifogat till skatteverket att han var kallad till uppteckningen. Om det inte har gått rätt till kan skatteverkets beslut om att registrera överklagas till förvaltningsrätten.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare