FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/08/2017

Varför åldern 21 för livstidsstraff?

Varför 21 år för livstid när högsta myndighetsålder är 20? Har rättsväsendet en annan tolkning av när en person blir myndig eller är de så att lagstiftningen är så föråldrad och inte längre är i paritet med samhällets övriga moderna regler?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Du har helt rätt i att en person som är under 21 år gammal kan inte dömas till livstids fängelse. Anledningen till kan du läsa om i Brottsförebyggande rådets kunskapssammanställning från 2012 som du kan hitta Här - kunskapssammanställning.

Jag kan kort sammanfatta för dig att vi har på detta sätt, alltså straffmyndig ålder vid 15 och särskild hänsyn tas främst upp till 17 års ålder. En viss särbehandling sker sedan mellan 18 och 20 genom exempelvis påföljdslättnad i och med att livstidsstraff inte döms ut. Detta brukar motiveras med brist på mognad, erfarenhet och andra speciella förhållanden som du kan läsa om i kunskapssammanställningen. Som du kommer kunna läsa redan i förordet hänger valet på just åldern 21 samman med att det tidigare var myndighetsåldern lite som du var inne på.

Jag hoppas jag har gett dig ledning så att du själv kan besvara din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare