Vårdslöshet i trafik och Körkortsåterkallelse

Hej, Min man gjorde sig skyldig till trafikförseelse i somras. Han körde på landsväg och skulle göra en vänster sväng, framför sig hade han en mc och en bil. Bilen svängde och mc:n syntes inte till. Han rullade och skulle svänga och han körde på mc:n som kommit i en död vinkel. Föraren ramlade och mc;n fick skador. Föraren skadades inte och mc;n lagades. Ett vittne har enligt min man överdrivit förarens situation och det har han informerat polis om. Efter telefonförhör har han informerats om att domen kommer att bli dagsböter och vårdslöshet i trafik.

Ska han invänta beslut och kan han komma att behöva juridiskt stöd? Hans arbete kräver körkort och tillgång till bil.

Lawline svarar

Hej Lotta,

Och tack för att du använder dig av våra tjänster!

I den olyckssituation som din man var med om, så kan både en straffrättslig och en förvaltningsrättslig följd bli aktuell.

Vad gäller den straffrättsliga bedömning, i huruvida din man begått vårdslöshet i trafik är det fråga om ett strafföreläggande från polisen, det vill säga ett beslut polisen tar utan föregående rättegång. Om din man erkänner ansvar för brott så blir straffet dagsböter enligt strafföreläggandet. Om din man inte anser sig vara skyldig till brott, bör han neka till ansvar, vilket mest troligtvis leder till ett brottmål i tingsrätten, vilket han då kan (och bör) ta med sig ett juridiskt ombud.

Om din man har godtagit strafföreläggandet och därmed erkänt ansvar (alternativt nekar till ansvar men senare döms till ansvar i tingsrätten) är det aktuellt att se till vilka konsekvenser det ger för hans körkortstillstånd (som då blir ett förvaltningsrättsligt ärende). Transportstyrelsen har bland annat till uppgift att besluta om körkortsåterkallelse av körkort, vilket de i så fall gör med stöd av någon av punkterna i Körkortslag (1998:488) 5 kap. 3§. Om transportstyrelsen anser att där finns grund för körkortsåterkallelse kommer de upplysa om det samt begära in ett yttrande vari din man anför vilka omständigheter som talar för att en körkortsåterkallelse inte ska ske. I ett sådant yttrande bygger på regleringen i Körkortslag (1998:488) 5 kap. 9§, det vill säga att han istället för en körkortsåterkallelse ska komma undan med en varning.

Vid utformandet av ett sådant yttrande är det generellt sett viktigt att framhäva;

(1) Hur lindrigt brottet var och om man tidigare varit straffri

(2) Varför en körkortsåterkallelse skulle drabba en särskilt hårt

Jag hoppas det här svaret hjälper dig i dina frågor

Med vänliga hälsningar

Fredrik NorbergRådgivare