FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/02/2018

Vårdslöshet i trafik - köra påverkad?

Hej ! Jag Kommer att Bli Nerkallad Till Ett Polisförhör Angående Vårdlöshet i Trafik ! Det som hände var att Pillade på Instrumentpanelen , och Körde In i Framförande Bil I en Trafikkö ( Kofängarna gick emot ) ; Ingen skada på Någon av Bilarna . Polisen Var Snabbt på Plats : Det dom Gjorde var att Köra mig Till sjukhuset Lämna Urin o Blodprov ! Har Fått Utskrivet Narkotikaklassade Sömntabletter av Läkare , Det Jag Gjorde tog Bägge Två Preparaten plus Överdoserat ; Förbjuder Mig bara att Köra När Jag Är Påverkad , finns det Någon chans att Klara sig från detta ? För det finns väl Gränsvärden för Dom aktiva substanserna ? Och Måste Väl gå efter Dessa ! Otydlig lagen där Förbjuder dig Bara När du Är påverkad , vad ska man Hävda Vid en eventuell Rättegång ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdslöshet i trafik, 1 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL), hänger egentligen inte samman med om en person har varit påverkad eller inte, utan hänför sig till om en vägtrafikant brustit i väsentlig mån i omsorg och varsamhet, vilket i sin tur har medfört en trafikolycka. Kortfattat innebär det att vägtrafikanten gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande. Exempel enligt förarbetena till lagen av medvetet risktagande är att vägtrafikanten kör bil i uttröttat tillstånd, gör trafikfarliga omkörningar eller andra former av körningar som medför en trafikfarlig situation. I din situation rör det sig troligtvis om ett medvetet risktagande, eftersom du satt dig i bilen och kört trots att du hade vetskap om att det innebar en risk att köra bil efter att ha tagit sömntabletter.

Vad som kan vara bra att veta är att om du kommer att bli åtalad för vårdslöshet i trafik är det åklagaren som ska bevisa att du varit vårdslös.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare