FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/03/2015

Vårdslöshet i trafik

Hej!

Idag körde jag fel med bilen och behövde därför vända. Jag körde på en mindre landsväg, och planerade att därifrån backa in på ett mindre utrymme bredvid landsvägen för att vända runt och kunna köra iväg igen i motsatt riktning. Jag missbedömde dock, och "missade" det mindre utrymmet lite då jag skulle backa, vilket gjorde att jag inte kunde backa in på utrymmet så långt som jag planerat. Jag blev därför tvungen att backa och vända ytterligare 1-2 gånger för att få runt bilen utan att köra i diket på motsatt sida av vägen. Sikten var fri och inga andra bilar körde på vägen, dvs jag hindrade/störde ingen. Linjen i mitten av vägen var inte heldragen, så jag korsade ingen heldragen linje. Kan detta ändå räknas som vårdslöshet i trafiken, och ge böter om något vittne skulle anmäla händelsen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vårdslöshet i trafik är ett brott som regleras i lagen om straff för vissa trafikbrott, (TBL). I lagens 1 § framgår att person ska dömas till vårdslöshet i trafiken om denne i väsentlig mån brister i omsorg och varsamhet. Att bestämmelsen ställer ett krav på väsentlighet klargör att lagen inte syftar till att omfatta rena misstag. Lagen syftar till att motverka riskfyllda och väsentligen vårdslösa beteenden i trafiken. I ditt fall har inget riskmoment förelegat och utifrån den information du angivit inte heller några direkta trafikregler brutits. Jag har därför extremt svårt att se att någon böter skulle kunna tilldelas dig i ditt fall.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare