FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/12/2014

Vårdslöshet i trafik?

Hej! Jag har blivit kallad till förhör som misstänkt i ett trafikbrott, närmare bestämt gällande vårdslöshet i trafik. Situationen är den att en cyklist körde in i min bil i en korsning där jag svängde höger. Jag, dvs billisten, kontrollerade både döda vinkeln samt såg att cykelbanans ljus var på väg över från gult till rött och därefter företog jag mig svängen. Jag hade dessutom grönt. Cyklisten kommer då i hög fart och kör in i sidan av min bil, dessutom på övergångsstället för fotgängare och inte cyklister. Han har dessutom headset i och ingen hjälm. När olyckan väl har skett springer jag ut och hjälper cyklisten samt kallar på räddningstjänst. Detta skedde i september. Min fråga är följande: Jag kunde inte gjort något annorlunda, jag körde inte för snabbt och hade dessutom grönt och en bil framför mig. Vari ligger min skuld? Inga vittnet förhördes heller på platsen fast jag bad polisen om detta då dessa med all tydlighet såg och sa till mig att cyklisten hade gult/rött. Behöver jag en advokat med mig under förhöret? Vari ligger bevisningen som polisen tordes hava? Jag har dessutom bilder på att ljust denna korsning påvisar grönt för billister och rött för cyklister.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Brottet vårdslöshet i trafik regleras i 1 § trafikbrottslagen, se https://lagen.nu/1951:649.  Man skall dömas för vårdslöshet i trafik om han gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande eller någon annan form av allvarlig oaktsamhet, t. ex. brott mot en regel till skydd för oskyddade trafikanter. Det torde finnas en presumtion för bilförare att iaktta en särskild försiktighet vid passerandet av korsningar, allra främst om det finns ett övergångsställe eller en cykelöverfart.

Uttrycket "i väsentlig mån", som är ett rekvisit för brottet i fråga, syftar på det förhållandet att inte varje avvikelse från en erforderlig varsamhet bör leda till ansvar för brott. Detta gäller oberoende av om en trafikolycka skett eller inte! Om Du hade kört mot rött och därefter orsakat en trafikolycka, så skulle det utan tvivel vara att betrakta som vårdslöshet i trafik. I ditt fall är jag av den uppfattningen att Du inte brustit mot några trafikregler. Du har även varit noggrann och försiktig i samband med högersvängen, vilket är starka indicier på varför Du inte bör dömas i detta fall.

Du har självfallet rätt till ett offentligt ombud i samband med förhöret. Jag skulle säga att det alltid är att föredra att ha någon som kan företräda ens intressen vid förhör om brott.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare