FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/08/2014

Vårdslöshet i trafik

min son tappade kontrollen över sin bil i våras då han endast haft körkort i 2mån. Han körde 10-15 km för fort ingen kom till skada fast bilen voltade. polisen har inte förhört honom men fått hem papper där det står vårdslöshet i trafik men han har inte hört mer på 4mån. Han är mycket orolig för sitt körkort som jag tror dom drar men fattar inte varför dom inte gjort det än.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det kan ta lång tid för polisen att göra sina förundersökningar (framförallt under sommaren brukar det ta extra lång tid). Mitt tips är att ni hör av er till antingen polisen, åklagaren (ifall han är åtalad) eller tingsrätten (om ni har fått hem papper som säger att åtal har väckts på en viss tingsrätt) och hör hur det går i målet. Vi har tyvärr ingen möjlighet att kontrollera polisens register.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare