FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt26/08/2014

Vårdskador och patientskadeersättning

Hej. Min man blev häktad av polisen pga han har misshandlat mig.Jag har varit gift med honom i 12-år och han är inte våldsam i sin natur.Han under ång lång tid blev felmedicinerad av läkare och trots vår kamp för vård och even sökt psykiatrisk vård på akuten fler tal gr så fick vi ingen hjälp och blev hemskickade.Han blev för ett år sen pga rygg smärtor medicinerad med METADON och vi kunde inte för vår liv få en diagnos varför han har så ont ..de till slut gick så långt att han på sista tre månaderna har försökt ta livet av sig fick personlighets förendringar blev elak och misstänksam mot alla och kontrolerande ..Han blev fånge i sitt hem kunde inte gå ens på en promenad med sin hund...den 13 juli åkte vi till akut psykiatrin i Lund.Kl 19-4 var vi där och väntade.Vi fick en kvinlig läkare som var ganska ointreserad över varför vi söker hjälp på natten..Min man trots sin skam över att öppna "buken "för en okänd människa så gjorde han de och bärettade om att han hör röster som vill oss illa..han tror någon utanför dörren och vill in till oss och ska göra oss illa där jag konfronterade honom med rädslorna och visade att det fanns ingen där men de hjälpte inte mycket.Han bärettade att han tror han kan vara farlig för sin familj och sig själv och de vill han inte utsätta oss för.Jag har spelat in samtalet på 1 timme och 14 min med läkaren och jag stälde frågan om hon inte hjälper då vem ska ta ansvaret för om det hender att någon av oss blir skadad eller dödad.?Hon tyckte de var en hot från mig till henne.I alla fall min man fick ingen hjälp av henne.25-e juli fick min man en total haveri i sin hjärna och började ta stryptag på mig och jag visste att han är inte där..Hans ögon ansikte blick var kall känsellös och ville strypa mig till döds.jag efter mycket kamp slag bett som pennitrerade genom min hud lyckades knuffa iväg honom så han slog in sin bakhuvud och tuppade av.Då såg jag till att någon ringer ambulans och polis och då båda jag och han separat blev omhändertagna av polis och ambulans.Sen 25-e har han varit häktad och nu 27-e blir rättegången.Jag anser att han ska ta sitt ansvar för sin del för sina handlingar men jag vill stämma dem läkaren som har gjort honom så sjuk och tog fyra år av vår liv pga opiaterna dem skrev ut utan diagnos.inte minst psykiatrikern som satte mitt liv i fara.Jag har lite sparade pengar och även en hemförsäkring med rätts skydd upp till 200.000.Har vi någon chans.jag har massor med mail bevis inspelade samtal etc etc etc..

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Inledningsvis kan jag konstatera att situationen i huvudsak berör tre olika lagar, nämligen; patientsäkerhetslagen (2010:659), hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och patientskadelagen (1999:799). För mig är det inte möjligt att göra någon medicinsk utredning, dvs. huruvida din mans metadonbehandling mot sina ryggsmärtor är en rimlig medicinering eller inte. Vad jag kan konstatera är att Er kontakt med vården, såsom du beskriver, inte når upp till såväl patientsäkerheten och de krav på god vård som föreskrivs i hälso- och sjukvårdslagen. Du nämner också att du är beredd att väcka talan i domstol mot läkaren i fråga. Jag kommer i slutet på denna utredning ge förslag på hur jag tycker du bör förfara framöver.

Utgångspunkten i patientsäkerhetshänseende är att kravet på god vård, som regleras i hälso- och sjukvårdslagen, uppfylls och att de åtgärderna vidtas för att förebygga vårdskador. Detta framgår av 3 kap. 1-2 §§ patientsäkerhetslagen. En vårdskada är, enligt 1 kap. 5 § patientsäkerhetslagen, lidande som är kroppsligt eller psykiskt, sjukdom eller dödsfall, som kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.

I din frågeställning förklara du att din man haft mycket starka ryggsmärtor som lett till en behandling med läkemedlet Metadon. Att han efter detta har blivit personlighetsförändrad, misstänksam mot sin omgivning och försökt ta sitt liv. Du har också berättat att ni den 13 juli 2014 har besökt akutpsykriatrin i Lund där din man berättat för en läkare att han hör röster och att han tror sig vara farlig för sin familj och sig själv. Därefter blev ni hemskickade och den 25 juli 2014 misshandlade din man sig som, av din frågeställning antyder, beror på hans mentala ohälsa.

För att detta senare lidande, som din man fick efter ert sjukvårdsbesök den 13 juli skall anses som en vårdskada, krävs att lidandet hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits av den läkare ni träffade (prop. 2009/10:210 s. 190). Om det är så att din mans metadonbehandling fått honom att bli sjukare i form av ett psykiskt lidande behöver detta inte räknas som en vårdskada om det är så att detta lidande är en biverkning av medicineringen som skett i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet (prop. 2009/10:210 s. 191). Viktigt att notera i detta sammanhang är att en vårdskada kan uppstå utan att läkaren faktiskt ha gjort någonting. Det finns ett krav i lagstiftningen på aktivitet – att patienten skall få adekvat vård.

Din man har, såvitt jag förstår, haft dessa mentala problem en längre tid. Du nämner att han sökt psykiatrisk vård flera gånger och att ingenting har hänt. Inte ens vid ert sista vårdbesök, den 13 juli, vidtogs några åtgärder. I detta fall krävs en mer ingående medicinsk utredning kring hans sjukdomstillstånd. Men övertygande skäl talar för, utifrån din berättelse, att det rör sig om en vårdskada. Att din man nämnt för läkaren att han är orolig för att han skall skada sig själv eller någon annan i sin familj borde givetvis ha lett till fler åtgärder. Exempelvis övervägande om tvångspsykiatriskvård enligt lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård. Eftersom att din man känt sig rädd för sig själv och rädd för att skada andra skall det exempelvis beaktas om patienten, i detta fall din man, på grund av en psykisk störning är farlig för sig själv eller andra (3 § 4 st. lagen om psykiatrisk tvångsvård - LPT). Viktigt att notera är givetvis att en läkare skall ställa denna diagnos och en förutsättning för tvångsvård är att din man i sådana fall har eller lider av en allvarlig psykisk störning (3 § 1 st. LPT). Resultatet av läkarens underlåtenhet drabbades du av den 25 juli.

Om vi utgår ifrån att det här rör sig om en vårdskada enligt 1 kap. 5 § patientsäkerhetslagen ankommer det på hälso- och sjukvården – dvs. sjukvårdsinrättningen ni haft kontakt med – att utreda den här händelsen. Enligt 3 kap. 3 § patientsäkerhetslagen skall vårdgivaren utreda en händelse som medfört eller kunnat medföra en vårdskada. Detta måste sedan anmälas till Inspektionen för vård och omsorg enligt 3 kap. 5 § patientsäkerhetslagen.

I samband med att du och din man haft kontakt med hälso- och sjukvården ankommer det på densamma att utföra sitt arbete i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet och dessutom få sakkunnig och omsorgsfull hälso- och sjukvård. Patienten skall också visas omsorg och respekt. Detta framgår av 6 kap. 1 § patientsäkerhetslagen. Samtidigt är det den enskilde vårdpersonalen som ansvarar för sitt arbete, vilket framgår av 2§ samma lag. Detta innebär att, om det kan anses att en vårdskada har inträffat när ni var i kontakt med vården den 13 juli, är det läkaren och psykiatrikern som är ansvariga. Det ankommer också på dem att rapportera detta till sjukhusets ledning enligt 4 § samma lag. Om det är så att din mans föreskrivna medicinering med Metadon står i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet (kanske är det så att en person som lider av en psykisk sjukdom inte skall medicineras med just Metadon) skall detta anmälas av hälso- och sjukvårdspersonalen som expedierar läkemedlet till Inspektionen för vård och omsorg. Detta framgår av 6 kap. 11 § patientsäkerhetlagen.

Vad du skall göra i detta fall är att kontakta Inspektionen för vård och omsorg. De prövar klagomål mot hälso- och sjukvården och dess personal, vilket framgår av 6 kap. 10 § patientsäkerhetslagen. Det ankommer då på dem att göra den utredning som behövs för att kunna pröva klagomålet. Ett klagomål skall i slutändan mynna ut i ett beslut (6 kap. 18 § patientsäkerhetlagen).

Ett beslut om att personal inom hälso- och sjukvården inte följer sina skyldigheter ankommer det på Inspektionen för vård och omsorg att vidta åtgärder för att skyldigheten fullgörs framöver. Inspektionen kan också finna att andra åtgärder är lämpliga, exempelvis återkallelse av legitimation eller begränsning av föreskrivningsrätt av läkemedel. Detta är ju en utredning som inspektionen får göra i just ditt fall när de går igenom ditt ärende. Du nämner bland annat i din frågeställning att Du avser att stämma läkaren respektive psykiatrikern. Vanligtvis är det den som drabbas av exempelvis en skada som har talerätt, men även anhöriga har rätt att till Inspektionen för vård och omsorg göra anmäla om brister i vården.

Avslutningsvis vill jag nämna något om patientskadeersättning. Denna ersättning går i huvudsak ut på att en patient får ersättning där sjukvården gjort något konkret, aktivt fel, under exempelvis en behandling. Patientskadeersättning utgår alltså inte på grund av hälso- och sjukvårdens inaktivitet. Kravet i patientskadelagen är, enligt 6 §, att det rör sig om en personskada (detta gäller även psykiskt lidande enligt prop. 1995/96:187 s. 29 och 80). 6 § patientskadelagen är uttömmande. Det är bara de poster som anges i paragrafen som är ersättningsgilla. Det enda som kan bli aktuellt för din mans räkning är möjligen läkemedelsbehandlingen med Metadon om det kan visas att patientskadan är orsakad av en felaktig hantering av läkemedel (se 6 § 1 st. 6p patientskadelagen). Enligt propositionen kan en läkares ordination av ett läkemedel som i strid med de kontraindiaktioner och doseringar som anges i FASS.

Sammanfattning

Mitt råd till dig är att kontakta Inspektionen för vård och omsorg (www.ivo.se) och därigenom anmäla en presumtiv vårdskada eller genom dem få kontakt med aktuell patientnämnd. Jag rekommenderar inte dig att, i dagsläget, inleda en skadeståndsprocess mot vårdgivaren, aktuell läkare eller psykiatrikern eftersom kraven att få ut skadestånd enligt skadeståndslagen är högre än det som gäller för patientskadeersättning. Enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207) krävs det, för att erhålla skadestånd, att någon av de berörda varit oaktsamma medan patientskadeersättningen talar om en ”övervägande sannolikhet för att skadan orsakats av(…)”.

Patientsäkerhetslagen hittar du HÄR.
Patientskadelagen hittar du HÄR
Hälso- och sjukvårdslagen hittar du HÄR.
Skadeståndslagen hittar du HÄR.

Inspektionen för vård och omsorg hittar du HÄR.

Har du fler frågor i anslutning till det här når du mig på filip.henriksen@live.se

Lawline RådgivareRådgivare