Vårdnadstvist - från gemensam vårdnad till ensam vårdnad

hej , blev rekomenderad söka egen vårdnad, på mina flickor på 2 o 4 år av kvinnofridslinjen , barnen sover oroligt o har ångest på nätterna. maken utövar psykisk misshandel , trycker ner mig o kallar mig vissa saker han hotar mig gör jag som han inte vill så hotar han med skilsmässa varje dag nästan, sen svänger detta o blir den glada maken igen,, mot barnen , är han bestämd o hård dagligen mot, gör barnen ej som han säger, gå o lägg dig , flytta på dig ... leker sällan med dem , han tänker bara på sin sömn o sitt jobb, jag säger vi har båda huvudansvar , då blir han irriterad arg... 4 åringen ser det , nog därför hon har ångest varje natt o skriker han har 2 till barn 15 o 16 år, dem är han lugn o fin mot o så, han verka inte tycka om o bry sig i ,2 o 4 åringen... ??????????

Lawline svarar

Hej!

Frågor som berör vårdnad om barn regleras i föräldrabalken (FB), se https://lagen.nu/1949:381 .

I alla frågor som relateras till vårdnadssituationen kring barn ska barnets bästa alltid vara vägledande och den viktigaste utgångspunkten enligt 6:2 FB. En väldigt viktig faktor är att barnens behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna ska vara vägledande. Samtidigt beaktas såklart också situationer som du beskriver. Om barnen utsätts för övergrepp, så väl fysisk som psykisk kan det såklart medföra att behovet av en god kontakt med båda föräldrar sätts åt sidan, om det i den specifika situationen skulle vara förenligt med barnets bästa.

Att få till ändring av vårdnaden så att du ensam står som vårdnadshavare för dina flickor regleras i 6:5 FB. Där ska särskilt föräldrarnas samarbetsförmåga beaktas.

I ditt fall Susanne kommer en helhetsbedömning göras i förhållande till barnets bästa samt din och barnens fars samarbetsförmåga. Det är väldigt svårt att avgöra om du kommer kunna få till stånd ensam vårdnad. Din beskrivning av situationen medför dock att jag rekommenderar dig att ta i kontakt med en jurist som kan skapa ytterligare klarhet kring din fråga.

Jag hoppas mitt svar hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare