Vårdnadstvist

hej!vill ställa en fråga om ensam vårdnad..jag å min dotters pappa separarade när hon va 1,5 år å hon blir nu 7 i sept..han är periodare alkoholist vi har delad vårdnad men d har inte funkat då han ofta druckit d dagar vi bastämt d ska ses hon har aldrig sovit där och han har sagt opp vårdnaden många ggr å för att få ett slut på detta vill jag nu ha d på papper vill påtala att vi varit på sammarbetssamtal på soc ca 5 ggr även d har inte följts..hur går jag tillväga?mvh petra

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

För det första råder jag dig att kontakta en advokat, oftast erbjuder de en gratis första rådgivning och ifall du inte själv har råd att betala för deras hjälp kan de ofta hjälpa dig att se ifall du kan få rättshjälp eller rättsskydd.

Jag vet ju inte alla omständigheter nu men jag tycker att det låter som att du absolut har möjlighet att få ensam vårdnad om din dotter. För att få det ska du ansöka om stämning hos tingsrätten där du bor med din dotter. I stämningen ska du yrka på ensam vårdnad och sedan ge grunderna till det (t ex samarbetsproblem med fadern, bäst för barnet osv).

Som vårdnadshavare har du rätt att få ut alla handlingar från socialtjänsten rörande ditt barn. Hör av dig till dem så kan de hjälpa dig med det. Troligen har de fört protokoll efter alla möten, även fast de inte blivit av.

Hör av dig ifall du undrar något mer!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare