Vårdnadstvist

Sambon ligger i vårdnadstvist med sitt ex ang. deras son på 7 år. De har tidigare haft gemensam vårdnad och sonen har bott 6 dagar hos oss varannan vecka. Nu har beslutet kommit att gemensam vårdnad kvarstår men att det finns konflikter mellan föräldrarna. De har då minskat på umgänget hos oss och sonen kommer bara bo 5 dagar varannan vecka hos oss (sin pappa). Vi kommer överklaga då varken vi eller sonen tycker att detta är en bra lösning av olika skäl. Nu ska vi dessutom få ett gemensamt barn som då blir halvsyskon med 7-åringen. Är det ett argument som är till vår fördel vid överklagandet? Vi vill alltså att sonen ska bo växelvis med 7 dagar hos vardera förälder.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Mitt tips är att ni kontaktar en advokat som kan hjälpa er med överklagandet. Det är svårt att få prövningstillstånd i hovrätten i dessa mål så att det kan vara bra med någon som hjälper er med det.

För att domstolen ska döma till växelvis boende måste det kunna visas att samarbetet mellan parterna funkar bra (ännu bättre än vad som krävs för bara umgänge), för att ni ska få igenom det råder jag er alltså att trycka på att ett fungerande samarbete faktiskt finns.

Jag ser inte varför det skulle vara negativt att 7-åringen får ett syskon hos er. Det är förhoppningsvis ytterligare något som kommer göra att han vill vara mer tid hos er. Det är kanske inte något som kommer att enskilt ge er prövningstillstånd i hovrätten men jag tycker att det definitivt är något ni kan nämna som en ny omständighet som gör att sonen har ett behov av att få vara hos er under fler dagar.

Lycka till och hör av er om ni undrar något mer!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare