Vårdnadstvist

Hej.

Jag har 2 söner. 11 och 12 år. Pappan och jag har gemensam vårdnad. Pappan och jag har haft samarbetssamtal hos kommunen förra året då han betett sig dumt och inte umgåtts med sina barn. Han blev då tillsagd,enligt barnens önskan, att umgås med barnen 1 timme varannan vecka då han har dom. Detta har inte skett mer än ett par gånger. Dessutom så har pappans nya tjej betett sig illa mot ena barnet och gjort honom illa vid matbordet. Skakat honom, bänt upp hans mun och tryckt in mat med våld och skrikit åt honom. Pappan säger att pojken överdriver och att han inte får säga sånt för då får han inte bo där. Tjejen arbetar dessutom i receptionen på en polisstation och säger att hon är polis och då har pojkarna trott att hon får bete sig så. Hon är även dum när inte pappan är hemma. Pappan har dessutom försökt skriva över äldsta pojken på sig. Det stoppade dock skatteverket. Pappan har även blivit rekomenderad av en utredare att gå en föräldrakurs,vilket ej skett. Jag har helt ärligt inte betett mig illa under all tid och undrar vad som kan ske vid ev kommande vårdnadstvist? Pojkarna vill ej bo heltid hos pappan. Vad kan jag göra bäst som mamma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vårdnadstvister är ett klurigt område då det är många olika faktorer som vägs in vid en bedömning. Jag tolkar av din fråga att du önskar ensam vårdnad, eller i alla fall att barnen ska bo hos dig på heltid. Både vårdnad och boende kan avgöras genom både avtal och domslut i domstol, se 6 kap. 4, 5 och 14a §§. Avtal måste uppföras av båda föräldrar och jag antar att det i din situation inte är möjligt. Om du skulle ta upp frågan om vårdnaden i domstol utgår bedömningen från barnets bästa. Se 6 kap. 2a § föräldrabalken. Det är just denna bedömning som är svår. Man utgår från att gemensam vårdnad är det bästa för barnet.

En faktor som kan spela roll i denna bedömning är risken för att barnen utsätts för övergrepp, är risken stor att dina barn hos fadern utsätts för allvarliga övergrepp är sannolikheten stor att du skulle få ensam vårdnad.

En annan faktor är föräldrarnas förmåga att kommunicera och samarbeta, det krävs dock väldigt stora samarbetssvårigheter för att detta ska vara ett hinder för gemensam vårdnad. Se 6 kap 5 § föräldrabalken.

En tredje faktor som kan spela in är barnens önskningar. Man tar hänsyn till barnens vilja utifrån deras ålder och mognad. Denna faktor spelar alltså in ifall barnen är i en sådan ålder och med en sådan mognad att man kan anse att önskan verkligen är vad de vill. Runt 12 år brukar vara en riktlinje.

Jag tror utifrån det du beskriver att det kan vara svårt att få ensam vårdnad men att det kan vara möjligt att få den faktiska vårdnaden, alltså ett beslut om att barnen ska bo endast hos dig. Förmodligen kommer fadern fortfarande ha umgängesrätt med barnen då barn ska ha rätt att få träffa båda sina föräldrar, se 6 kap 15 § föräldrabalken.
Det är jättesvårt för mig att säga hur domen skulle bli då det som sagt är väldigt många faktorer som väger in, jag rekommenderar att du kontaktar socialnämnden och också en jurist som kan hjälpa dig vidare.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare