FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/12/2014

Delad vårdnad, vårdnadshavare vägrar medgivande till pass

Hej,

Delad vårdnad råder enl. Svea Hovrätt.

Jag, pappan, vill åka på vintersemester med barnen men modern vägrar pass till barnen. Finns det någon lagparagraf som eliminerar hennes vägran?

Fråga 2: Vid vilken ålder har barnen rätt att själva bestämma var de skall bo och vad krävs för att detta skall åstadkommas?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att pass ska kunna utfärdas till barn och ungdomar under 18 år krävs som huvudregel medgivande från samtliga av barnets vårdnadshavare.
Pass kan utfärdas utan samtycke från vårdnadshavare om det finns synnerliga skäl, se passlagen 7 § 2 p. Undantagsbestämmelsen ska tillämpas med stor restriktivitet. Som synnerliga skäl avses t.ex. om en av föräldrarna vistas i annat land och det är uppenbart att dennes medgivande annars skulle ha lämnats, eller om barnet är bestående placerat i fosterhem.

Regeringsrätten (numera Högsta förvaltningsdomstolen) avgjorde en liknande fråga i mål RÅ 1987 ref. 127. Den ena vårdnadshavaren (fadern) vägrade medverka till utfärdande av pass. Som skäl för detta angav fadern att den gemensamma vårdnaden inte fungerade mellan föräldrarna. Regeringsrätten ansåg dock att detta inte var ett sådant synnerligt skäl som enligt passlagen krävs för att ändå utfärda pass.

Jag har därmed tyvärr svårt att se att du skulle få igenom en passansökan för dina barn utan moderns medgivande, men det står dig naturligtvis fritt att ansöka, samt överklaga en eventuellt avslag.

Så till din andra fråga. Frågor om vårdnad, boende och umgänge ska alltid avgöras efter vad som är bäst för barnet. Den som verkställer en utredning om vårdnad, boende och umgänge, om det inte är olämpligt, ska försöka klarlägga barnets inställning och redovisa den för domstolen. När en åtgärd rör ett barn ska barnets inställning så långt som möjligt klarläggas. Hänsyn ska tas till barnets vilja, med beaktande av dess ålder och mognad. Det finns dock ingen absolut åldersgräns som ger ett barn rätten att bestämma var det ska bo. 12 år brukar anges som en riktpunkt för en högre grad av beaktande av barnets vilja, men det är alltså fråga om en helhetsbedömning.
Om du vill få till stånd en förändring av boendesituationen kan du ansöka om stämning vid tingsrätten i den ort där barnet bor. Blankett för stämningsansökan finns här.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare