FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/02/2017

Vårdnadsansvar vid ensam vårdnadshavares bortgång

Hej! Jag har en sambo som har två barn som han har ensam vårdnad om. Mamman lever och är fullt "frisk", men har ingen umgängesrätt. Jag och sambon har ett gemensamt barn.Vad händer om sambon dör imorgon? Vem får vårdnaden om hans två barn från den andra relationen? Han har inget testamente. Vi är inte gifta, endast sambo. Samma fråga som ovan, men vi har hunnit gifta oss, vem får vårdnaden då? Behöver han skaffa ett testamente i vårdnadsfrågan? Kan vara så, jag är inte säker, att hans pappa har stått med på några gamla papper, men han är avliden.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna kring vårdnadsfrågor hittar man i 6 kap. Föräldrabalken (FB).

Till att börja med är det viktigt att veta om att barnets bästa är avgörande vid alla beslut rörande ett barns vårdnad, boende och umgänge, 6 kap. 2 a § FB. Detta innebär att barnets behov och intressen alltid ska tillgodoses.

Hur vårdnaden ser ut efter en förälders död ser olika ut beroende på vem eller vilka som är vårdnadshavare vid tidpunkten för förälderns bortgång.

Om föräldrarna har gemensam vårdnad om ett barn och en av dem dör, förblir den andra föräldern ensam vårdnadshavare, 6 kap. 9 § st. 1 FB. I detta fall spelar det ingen roll hur barnets levnadssituation ser ut, den andra föräldern behåller ändå vårdnaden. Endast om den föräldern är klart olämplig som vårdnadshavare kan någon annan ta över vårdnadsansvaret.

Om det istället är som i ert fall, alltså att en av föräldrarna är ensam vårdnadshavare, så ser det lite annorlunda ut. När den ensamma vårdnadshavaren avlider, ska rätten på ansökan av den andra föräldern, eller efter anmälan av socialnämnden, anförtro vårdnaden åt den andra föräldern eller, om det är lämpligare, åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare, 6 kap. 9 § st. 2 FB. Här tas hänsyn till hur barnets levnadssituation ser ut, och om barnet har bott tillsammans med en styvförälder kan denne anförtros vårdnadsansvaret om domstolen anser att det är bäst för barnet. Detta gäller oavsett om styvföräldern var gift med barnets förälder eller inte. Även annan än förälder och styvförälder kan få vårdnaden om domstolen anser att det är den bästa lösningen för barnet.

När domstolen avgör vem som ska få vårdnad om ett barn ska som nämnt ovan barnets bästa vara avgörande. Domstolen ska förordna någon som är lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran. Hänsyn ska även tas till barnets situation och ofta förordnas någon som barnet har en god relation till. Barnets egen uppfattning måste också tillmätas stor betydelse.

Det finns även något som ibland kallas för vårdnadstestamente, vilket innebär att en förälder kan ange vem de skulle vilja se som vårdnadshavare i händelse av deras död. Detta ska domstolen ta hänsyn till och de ska utse den önskade personen om det inte är olämpligt, 6 kap. 10 § a st. 4 FB. Viktigt att veta är att detta inte innebär någon garanti för att just denna person blir vårdnadshavare, men det är som sagt något som ska beaktas vid domstolens samlade bedömning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar
Mikaela LundbladRådgivare