FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/09/2014

Vårdnad samt umgänge vid alkoholproblematik

Hej, Min sambo har valt att lämna mig och mina två barn (han är inte biologisk far till dem). Vi väntar ett gemensamt barn i november i år. Han säger att han ska ha varann vecka när jag slutat amma. Han är just nu deprimerad och har ett alkoholmissbruk som jag har begärt att han tar itu med. Han har 2 barn sedan innan som han har varannan vecka. Hans exfru vet om hans missbruk men låter honom sköta det på sitt sätt. Under tiden jag levt med honom så han han druckit sig till sömns var och varannan dag, det var när jag satt stopp för pengar han valde att flytta. Hur gör jag med vårdnad och umgänge när han har ett missbruk!? Kan jag begära att han tar hjälp och terapi innan han får ha barnet själv? Har begärt det av honom redan nu men han vägrar.. Han hamnade även i fyllecell för bara några veckor sedan! Jag är nervös över tanken att lämna min baby med någon som super sig till sömns och inte vaknar om man så skriker rakt i hans öra! Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågan om vårdnad av barn behandlas i Föräldrabalken som du hittar https://lagen.nu/1949:381.

När ditt barn föds kommer du automatiskt bli ensam vårdnadshavare då du och barnets pappa inte är gifta med varandra, FB 6:3. Om barnets pappa vill att ni ska ha gemensam vårdnad, och du inte vill gå med på detta, måste han väcka talan om ändring av vårdnaden FB 6:5. När en domstol ska besluta om vårdnaden skall barnets bästa vara avgörande, FB 6:2a. Att barnets far har alkoholproblem kan komma att påverka bedömningen av vad som är bäst för barnet. Alkoholproblemen kan ju också delvis styrkas av att han har blivit omhändertagen på grund av berusning nyligen. Jag tror därför att du i nuläget har ganska goda chanser att få behålla ensam vårdnad. Vill fadern ha umgänge så finns det möjligheter att avtala om detta med hjälp av socialnämnden. Det är möjligt att få umgängesstöd, det vill säga att en person som socialnämnden utser är med när fadern har umgänge med barnet för att se till att allt går bra, FB 6:15a. Man kan också få stöd från socialnämnden med så kallade samarbetssamtal, där du och barnets far gemensamt försöker komma överens om en lösning kring vårdnad och umgänge. Då kan du få tillfälle att ta upp frågan om eventuell behandling för alkoholmissbruket.

Sammantaget kan man säga att det alltid är svårt att sia i hur det ska gå i frågor som rör vårdnad och umgänge, då det är många faktorer som ska vägas samman för att komma fram till vad som är bäst för barnet. Som utgångspunkt har du dock ensam vårdnad, och om det går att belägga att barnets far har så allvarliga alkoholproblem som du beskriver så är det något som kan göra att han inte anses vara lämplig att ha vårdnaden om eller ett omfattande umgänge med ett spädbarn, då han kan brista i uppmärksamhet och barnet riskerar att fara illa.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare