Vårdnad om hund vid samboförhållandes upphörande

Hejsan!

Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa en hund gemensamt då vi båda lägger in lika mycket pengar och planerar att engagera oss lika mycket i hunden. Men bara en kan ju stå som ägare. Vad händer om vi gör slut? Vem har då rätten till hunden? Då båda har köpt den och båda vill ha den som sin hund men bara en kan stå på ägarbeviset?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Va trevligt att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Då ni är sambos och och samboförhållandet tar slut ska ni göra en bodelning där samboegendomen ingår (gemensam bostad och bohag, 3 § Sambolagen). Denna ska sedan delas lika mellan er, 14 § Sambolagen. Då en hund inte är samboegendom ingår den således inte i er bodelning. Som du nämner  kan bara en människa registreras som ägare till en hund. Gör ni slut tillhör hunden således dennes lagliga ägare, alltså den som är registrerad på ägarbeviset.

Detta kan ni dock reglera genom avtal, exempelvis genom samboavtal. I avtalet kan ni med bindande verkan detaljerat beskriva vad som ska hända med er egendom (även hunden) om ert förhållande upphör, 9 § Sambolagen. Då samboavtalet är ett formavtal ska vissa formkrav vara uppfyllda för att avtalet ska vara rättsligt bindande för parterna. Formkraven är att avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av båda parterna. Då dessa krav sedan är uppfyllda har ni ett bindande avtal. I detta avtal kan ni själva reglera vad som ska hända med exempelvis ägandet och umgängesrätten med hunden då samboförhållandet upphör.

Hoppas detta har varit till hjälp för er!

Med vänlig hälsning,

Sandra NordinRådgivare