FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/01/2015

Vårdnad om barn – växelboende

hej

jag och min sambo separerades för ett år sen

vi har gemensam vårdnad om vårt dotter snart 5 år

hon arbetar skift det innebär att jag i praktiken har dotter mycket mer och hon är tvunget att hoppa fram och tillbaka mellan oss för att kunna vara med mamma

jag vill att hon ska bo hos mig varannan vecka tycker det är bäst för henne

att ha ett ordnad flytt i mellan just nu är det väldig kaotisk

hennes jobb gör detta svar det förstår jag men har jag lägligt rätt att kräva det?

mvh

Lorenzo Q

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Tillämpligt lagrum i det här fallet är föräldrabalken (FB), se https://lagen.nu/1949:381 . Som utgångspunkt – vad gäller frågor om barn och deras boende – ska alltid barnets bästa beaktas i enlighet en helhetsbedömning av situationen som är för handen, se 6:2a FB.

Det första som du bör göra är att försöka komma överens med fadern om ditt upplägg för att undvika att dra saken till domstol. Tillsammans med socialnämnden kan ni då gemensamt och skriftlig avtala om hur boendet ska se ut, se 6:14a, 17a FB.

I annat fall kan du som moder väcka talan för att få fastslaget hur boendet ska se ut och vad som är bäst förenligt med barnets bästa. Domstolen kan då köpa ditt argument kring boendefrågan men de kan även välja att ordna med boendet på annat sätt.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare