FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/01/2017

Vårdnad, boende och umgänge

Hej. Jag och min sambo bor i en stad tillsammans med vår dotter på 15 månader. Vi har haft det väldigt upp och ner i tre år och nu fick jag nog, jag vill inte att vår dotter ska behöva växa upp med bråkande föräldrar. Vår dotter är en super glad tjej som är väldigt framåt och inte ett dugg blyg när det kommer till nya människor. Vi skolade in henne på en förskola r i staden för ca 6 veckor sedan, vilket gick jättebra.

Här har jag ingen familj och inga vänner och efter alla våra bråk så känner jag mig väldigt ensam så jag har bestämt mig för att flytta tillbaka till staden där jag kommer ifrån. Jag anser att vår dotter är alldeles för liten för varannan vecka och jag tycker att hon borde stå skriven hos mig eftersom det är jag som varit hemma med henne hela föräldraledigheten och tagit mest ansvar för henne, även när min sambo varit ledig. Han har erkänt själv att han varit väldigt lat och inte så engagerad i henne. Han säger att han vill ha varannan vecka

Medan jag tycker hon kan vara hos honom varannan helg plus någon dag i veckan om han är ledig. Jag vill att min dotter ska få en trygghet och just nu så har hon det med mig eftersom hon varit med mig dygnet runt iprincip Hur ska vi komma överens om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Regler om vårdnad, boende och umgänge finner du i 6 kap. föräldrabalken (FB). I alla beslut rörande dessa frågor är barnets bästa avgörande och utgångspunkten är att barnet är i behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna, 6 kap. 2 a § och 15 § FB.

För att få hjälp att komma överens om vårdnad, boende och umgänge kan ni vända er till er kommun (s.k. Familjerätten). De erbjuder kostnadsfria samarbetssamtal och kan hjälpa er att nå en överenskommelse. Om ni kommer överens kan socialnämnden godkänna avtalet, så länge det inte är uppenbart oförenligt med barnets bästa, 6 kap. 6 §, 14 a § och 15 a § FB.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindstenRådgivare