Vårdnad av barn

Hej.

Jag har tre barn i åldrarna 5-10, som jag har och pappan har gemensam vårdnad om. Vi har separerat sedan tre år tillbaka och har dem 50/50. Vi har en god relation och samarbetet har fungerat friktionsfritt tills nu.

Jag har en relation med en man tidigare dömd för sexbrott mot barn (4 år sedan). Han tillbringade 2 år i fängelse. Vi har en nära och varaktig relation.

Pappan har "förbjudit" honom från att träffa barnen, det föreligger inget domslut där och hotar med en vårdnadstvist om jag låter pojkvännen träffa barnen. Han har träffat dem tidigare innan domen blev känd för pappan, jag informerade själv dock honom på ett tidigt stadium, så det var inte okänt för pappan.

Har jag över huvud taget någon rimlig chans i en ev vårdnadstvist (att behålla den gemensamma vårdnaden, jag skulle aldrig försöka få egen vårdnad). Det föreligger inte något annat som skulle göra mig olämplig som förälder. Straffet är avtjänat och han bedöms inte få återfall. Pappan vägrar samarbetssamtal tillsammans med mig och pojkvännen. Med mig går bra, men han tänker inte på några villkor ge pojkvännen en chans att yttra sig.

Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller vårdnad av barn är det speciellt Föräldrabalken 6 kap 2a§ som är avgörande. Utgångspunkten är att barnets bästa alltid skall vara avgörande. Hänsyn skall tas till stabilitet och kontinuitet i barnets omgivning. När en bedömning av vad som är bäst för barnet görs, skall särskild hänsyn tas till tre avseenden:

1. risken för att barnet eller någon i familjen utsätts för övergrepp.

2.barnets skall ha en god och nära kontakt med båda föräldrarna.

3. beroende på barnets ålder skall även hänsyn tas till barnets vilja, jfr. FB 6 kap 11§.

Om någon av vårdnadshavarna vill få en ändring i vårdnaden kan denne begära att rätten skall besluta i frågan.

Jag föreslår att du kontaktar en jurist för att få juridisk hjälp.

Rådgivare