FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/08/2015

Värdering av tillgångar vid bodelning

Hej jag har köpt lite aktier som har rasat i värde så jag undrar om hon ska ha hälften av inköpsvärdet eller hälften av det dom är värda nu vid en eventuell skilsmässa eller bodelning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När det gäller bodelning efter en skilsmässa så är det tillgångarna och skulderna som ni hade på den kritiska tidpunkten (brytdagen) som ska med i bodelningen. Brytdagen är den dagen då en ansökan om skilsmässa inkommer till tingsrätten (9 kap. 2 § äktenskapsbalken). Aktierna ska alltså ingå i bodelningen.

När det gäller värderingen ska den ske i samband med att bodelningen genomförs. Det är sålunda i ett sent skede som värderingen görs. Utgångspunkten är att det är marknadsvärdet som bestämmer värdet. Din maka ska således ha hälften av marknadsvärdet av aktierna vid bodelningen.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare