Värdering av förskott på arv.

Hej, min pappa gav min bror, 1990, ett fritidshus som förskott på arv. Nu har min pappa avlidit och i sitt testamente skrivit att värdet för detta skall dras av på arvet. Vi är tre syskon som skall ärva, hur får vi reda på marknadsvärdet, för det är väl det som skall räknas inte taxeringsvärdet, år 1990?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att det är fritidshusets värde vid mottagandet år 1990 som ska ligga till grund för avräkningen på arvet, ärvdabalken 6 kap. 3 § se https://lagen.nu/1958:637#K6P3.

För en utförligare redogörelse hänvisar jag till ett tidigare svar på lawline ang. en liknande fråga, se här.

Hoppas du har fått din fråga besvarad!

Mvh

Niclas FribergRådgivare