Värdering av bostadsrätt i samband med arvskifte

Vad ska beaktas vid beräkning av en bostadsrätts värde vid arvskifte? Ska förbättringskostnader (målning, tapetsering el-renovering och nya golv gjorda för två år sedan) räknas med?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

När bouppteckning görs inför ett rådande arvskifte ska enligt 20 kap. 4 § 1 st. ärvdabalken den avlidnes tillgångar och skulder antecknas sådana de var vid dödsfallet. Något direkt tillämpligt lagrum finns inte för hur värdering av tillgångar ska göras i samband med bouppteckning men genom praxis på det familje- och arvsrättsliga området framkommer gällande bostadsrätter att sådana ska upptas till marknadsvärdet.

Med marknadsvärde avses det värde bostadsrätten har på den marknad där den bjuds ut, det vill säga vad den vid dagen för skiftet är värd på bostadsmarknaden. Tillämpningen av värdet på dagen för skiftet motiveras med att fördelningen av kvarlåtenskapen ska bli så rättvis som möjligt. Förbättringskostnader brukar vid bouppteckning ej räknas med utan de kostnaderna aktualiseras först i samband med den skattemässiga beräkningen av bostadsrätten i samband med att den avyttras.

Då det för dödsbodelägarna finns möjlighet att avtala om annat kan vid beräkning av bostadsrättens värde andra värderingsgrunder tillämpas. I vissa fall tas även kostnader för mäklare med vid beräkningen av bostadsrättens värde.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K20.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare