FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/01/2015

Värdering av bostad vid bodelning

Hej! Är skild o bodelning är klar . Mitt ex fick rätt i tingsrätten o hovrätten att bo kvar i huset o jag skulle flytta ut . 2112 gick skilsmässan igenom . Huset är till försäljning nu när hon vägra köpa ut mig efter en muntlig överenskommelse . Huset är svårt att sälja för jag tyckte att värdeingen var för hög o nu vägra mitt ex att sänka priset . Jag står för en del av lånen som jag fortfarande får betala till fast jag inte kan komma in i min del av huset . Jag har oxå skickat hyres avi som jag tycker hon skall betala pga att jag fortfarande får betala på huset o fastighetsskatt / halv . Vad har jag för rättigheter o hur finner jag en lösning så jag kan gå vidare i livet det är ohållbart att gå Vidar så här .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar huset är till salu genom en tvångsförsäljning i enlighet med Äktenskapsbalken 7 kap 8 § då du inte får ut din del av värdet av bostaden.

Vid värderingen av fastigheten i samband med bodelning ska fastighetens marknadsvärde användas. Med marknadsvärde avses det värde som fastigheten bedöms kunna säljas för vid en vanlig försäljning via mäklare. Ett problem med just fastigheter är att vid en framtida försäljning drabbas ägaren av en realisationsvinstskatt. Av den anledningen har HD i NJA 1975 s. 288 sagt att den latenta skatten vid en eventuell försäljning av fastigheten borde beaktas när fastigheten värderas vid bodelning.

Huset ska alltså värderas till marknadsvärdet och med beaktande av latent skatteskuld. Din före detta maka ska därmed överta lånen samt ersätta dig för övervärdet minus latent skatteskuld.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Om du behöver ytterligare hjälp så samarbetar vi på Lawline med erfarna jurister inom familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka. Har du några frågor är du välkommen att kontakta mig på:

Ellinor SvenssonRådgivare