FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/08/2017

Värdering av bostad när make ska köpa ut den andra makan

Hej

Sitter och läser frågor och svar men blir inte riktigt insatt. Ställer min fråga på ett sätt som en 6-åring skulle frågat och väntar mig att likasinnad svarar :D

Vi antar att jag och min fd. köpte en fastighet tillsammans för 800 000 (inräknad lagfart). Jag betalade min halva del kontant och han tog lån. Vi separerade för en tid sen och har försökt sälja fastigheten ett år men inte fått någon köpare. NU har han tagit ett beslut att skall flytta in i kåken och då köpa ut mig. Tack!

Värdet på huset har inte ändrats mycket enligt mäklare i samhället (ett mindre samhälle i norrland)

Då kommer min fråga! Får jag tillbaka allt det jag lagt in kontant?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline, jag ska försöka besvara din fråga så enkelt som möjligt.

Eftersom att ni äger hälften vardera av huset så delar ni också på värdet vid en försäljning. Hade ni sålt huset så hade ni fått hälften vardera av vad den säljs för. Det värde han ska köpa ut dig med är alltså hälften av det värde som mäklaren värderar hela bostaden till. Mäklaren kommer att värdera huset efter marknadsvärdet. Så värderar mäklaren huset till 800.000 så ska din fd. köpa ut dig med 400.000 kr. Värderar mäklaren huset till 600.000 kr så kommer din fd. köpa ut dig med 300.000 kr. Man går helt enkelt efter vad fastigheten är värd i dag och inte vad den var värd när ni köpte den.

Får jag tillbaka allt det jag lagt in kontant?

Så svaret på din fråga är helt enkelt att du kan få tillbaka allt du har lagt in kontant om huset är värt samma eller mer idag än när ni köpte det.

Det är så det går till i stora drag. Nu kommer vi till den lite krångligare biten som jag ändå tycker är viktig att känna till. Man tar även hänsyn till skattekostnader om det är så att huset skulle säljas med vinst. Vid en värdering av en tillgång bör man ta hänsyn till att den make, som får tillgångar, dvs huset, drabbas av skatt på realisationsvinst vid en framtida försäljning. Med tanke på en sådan eventuellt försäljning kan man tala om att tillgången besvaras av en latent skatteskuld. Man har sagt att den latenta skatten vid en eventuellt försäljning av en fastighet borde beaktas när fastigheten värderas vid en bodelning. En exakt uträkning av skatten borde inte behövas utan man går efter marknadsvärdet idag. Denna skatt ska då dras av från marknadsvärdet. Dvs är bostaden värd 1.2 miljoner kr och vinstskatten är 200.000 ska det dras av och fastigheten ska istället värderas till 1000.000 kr.

Som du märker finns det en anledning till att svaren ibland är invecklade för att juridiken inte alltid är så lätt att förstå sig på. Så det verkliga värdet du får ut kommer troligtvis vara mindre efter att man räknat bort skatten om ni skulle värdera det högre. Men då får du tänka på att ni ändå skulle ha betalat skatt vid försäljningen av huset till någon annan. Har huset inte stigit i något värde behöver du bara läsa det jag skrev först.

Vill du ha hjälp med att förstå det bättre kan du ringa oss.

Telefon: 08-533 300 04
Öppetider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare