FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/10/2014

Värde på fastighet i bodelning

Hej, Skall bli utköpt ur hus av min fru och behöver en uppställning om hur vi beräknar värdet av min andel. Delar vi funderar på, marknadsvärde, lagfart, pantbrev, tidigare uppskov, köpeskilling, renoveringar, reavinst/reaförlust. I dagsläget så är det ingen vinst på bostaden.

Lawline svarar

Hej!

Den "formel" som brukar användas för beräkning av fastigheters nettovärde i bodelningar är följande:

Fastighetens marknadsvärde (vilket ni kan uppskatta själva eller ta hjälp av mäklare)
- Lån (förutsatt att personen som ska ha kvar fastigheten tar över eller löser lånen)
- Skatt på uppskovsbelopp (22 % av beloppet)
- Latent vinstskatt (hur mycket skatt det skulle bli om fastigheten såldes idag, se nedan)
- Fiktiv mäklaravgift (vad mäklare skulle ta betalt om fastigheten såldes idag)

Den latenta vinstskatten behöver i sig en uträkning. Den ser ut så här (se 44:13-14 inkomstskattelagen):

Fastighetens marknadsvärde
- Fastighetens inköpspris
- Fiktiv mäklaravgift
- Förbättringsutgifter (vissa renoveringar)

Summan utgör underlaget för vinstskatt, vilken beskattas med 22 %, således utgör 22 % av summan den latenta vinstskatten.

Om det inte föreligger någon vinst i dagsläget kan ni dock hoppa över den senaste uträkningen, då latent vinstskatt i så fall inte föreligger. Då räcker det med att subtrahera lån, skatt på uppskovsbelopp och fiktiv mäklaravgift för att få fram fastighetens nettovärde. Det är till nettovärde man vid bodelning brukar köpas ut ur fastighet. Om du äger halva fastigheten blir det halva nettovärdet du ska köpas ut med, förutsatt att fastigheten är giftorättsgods.

Inkomstskattelagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare