FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/12/2014

Värde på bostadsrätt i bodelning

Hej, Jag ska lösa ut min ex man från våran gemensamt köpta bostadsrätt, då vi skilt oss. Vi är överens om att värdet är 2 550 000:- , vi har löst gemensamma lån på den på totalt 1 959 980:- och vi gick in med gemensamma kontanter vid köpet på totalt 629 700:-. Hur räknar vi och vad mer ska vi ta med i beräkningen?

Lawline svarar

Hej!

Det värde som brukar användas när en make ska lösa ut den andra ur bostadsrätt vid bodelning är bostadsrättens nettovärde. Det beräknas enligt följande:

Bostadsrättens marknadsvärde: 2 550 000 :- (enligt er uppskattning)
- Lån: 1 959 980 :-, samt eventuella kvarstående lån som du övertar.
- Skatt på eventuellt uppskovsbelopp (22 % av beloppet)
- Latent vinstskatt (hur mycket skatt det skulle bli om bostadsrätten såldes idag, se nedan)
- Fiktiv mäklaravgift (vad mäklare skulle ta betalt om bostadsrätten såldes idag)

Den latenta vinstskatten behöver i sig en uträkning. Den ser ut så här (se 44:13-14 inkomstskattelagen):

Bostadsrättens marknadsvärde: 2 550 000 :-
- Bostadsrättens inköpspris
- Fiktiv mäklaravgift
- Förbättringsutgifter (vissa renoveringar)

Summan utgör underlaget för vinstskatt, vilken beskattas med 22 %, således utgör 22 % av summan den latenta vinstskatten.

Varken latent vinstskatt eller skatt på uppskovsbelopp kommer behöva betalas vid bodelningen, men tas upp då det ses som en belastning på bostadsrätten. Vad ni gick in med kontant vid inköpet blir inte relevant, däremot det totala inköpsvärdet som tas med vid beräkningen av den latenta vinstskatten (enligt ovan).

Inkomstskattelagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare