FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/10/2015

Värdering fritidshus

Jag och och min ex fru är skilda. Vi äger fortfarande ett fritidshus 50% var. Hon vill nu lösa ut mig. Marknadsvärde är 700 000. Stugan köptes för 215000.

Vad skall hon betala mig?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lag som direkt är tillämplig angående priset på ert fritidshus. Samägandelagen som du hittar HÄR är tillämplig om ni inte har avtalat om något annat. Den lagen handlar om huruvida din ex-fru kan sälja fritidshuset utan ditt samtycke och fritidshusets underhåll, förvaltning och dylikt.

När det gäller priset är det en förhandlingssak mellan dig och din ex-fru. Om marknadsvärdet är 700 000 kr och ni äger 50% var kan ett rimligt pris vara 350 000 kr. Tänk på att eventuella kostnader för mäklare, reparation och skatter bör räknas bort. Det är kostnader som jag tycker är rimligt att ni delar på. Du kan vid behov även begära en andra värdering av fritidshuset för att vara säker på att priset matchar marknadsvärdet. Eventuellt kan ni sälja fritidshuset och dela överskottet.

Sammanfattningsvis är det upp till er själva att förhandla fram ett pris som båda två känner sig bekväma med. Vi på Lawline kan hjälpa er med att upprätta ett avtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Joakim WahlgrenRådgivare