Vård av barn

Hej! Jag är gravid. Jag arbetar på ett hotell men jag har inte fastanställning. Jag undrar vem betalar om barnet är sjuk och jag kan inte arbeta eftersom sörjer för barn. Vart måste gå jag för att få hjälp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När ditt barn är sjukt och du måste stanna hemma för att ta hand om det kallas det "vård av barn" eller "vab". Du får då en tillfällig föräldrapenning. Pengarna administreras och betalas ut av Försäkringskassan. Du kan läsa mer på Försäkringskassans hemsida: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare